Landat i chicago och lägenhet..

.. Så, nu är jag på plats. 
Det finns så mycket att skriva om förstås, så jag ska försöka portionera ut det! 
 
Det hela började med att jag med föräldrar kom till landvetter. 2 väskor (stora) hade jag med mig, och inget handbagage. Tänkte resa lätt.
Men när jag skulle checka in väskorna så visade det sig att den största vägde 40 kg, och de får bara väga max 32 för betald övervikt.... morgontrött och stressad fick jag lite mindre panik. hade ju ingen anna väska att packa om i... Det slutade med att pappa, the knight in a shining armor, sprang till pressbyrån och ordnade med 4 st plastpåasr som jag la över de tyngsta sakerna i. Så kunde jag ha dem som handbagage till arlanda. 
Efter det gick väskorna igenom utan problem. 
 
Väl i Stockholm fick jag köpa mig ett väska som handbagage. Ni kan ju tänka er vad de tar för ett handbagage i pris när jag som resenär är i behov... men så är det, och nu har jag en jättefin kabinväska! 
 
Från stockholm till Chicago hade jag bokat sittplats jämte 2 norksa tjejer, Elise och Karoline. Vi har pratat en del via FB och det känns kul att ha skandinaver nära. Men vid inchekningen så hamnade jag 20 sittplatser längre fram. Så istället för att få umgås med dem så fick jag 9 timmars egentid istället :) 
 
Flygresan gick bra, och landingen i chicago gick bra den med. EFter lite krågel med alla papper i tullen så kom jag igenom, godkänd stämpel i passet och allt klart! Utanfö flygplatsen stod en lyxig stor svart bil, en Lincoln. Den hade min "mamma" här, Denise Rodgers ordnat fram, och hon hade sagt åt chaufören att hjälpa mig med allt jag behövde hjälp med. Så han tog mig till skolan där jag checkade in och fick nycklarna till lägenheten. Han tog mig till en restaurang och sedan hjälpte han mig med att skaffa ett telefonkort. 
Sedan körde han hem mig till Denise och Lyndell. 
 
De bor i ett privat område, där flera av grannarna är piloter, så istället för bilgarage så har de flesta små hangarer med privatplan i. Typisk amerikanskt. Kanske.. 
 
Fredagen spenderade jag ihop med Lyndell, min "pappa" här. Han tog mig till ett ställe med riktig amerikansk frukost, pannkakor med sirap, ägg och bacon. Efter det åkte vi till en bank för att ordna med ett konto åt mig. 
Det gick fint utan problem. Efetr det åtke vi vidare till en kyrk för att hämta upp min orgel, en Hammond B3. 
ca 45-50 år gammal, en raritet i branchen. Jag är väldigt glad och tacksam för den. 
 
Sedan vidare till IKEA för möbelköp. 
 
Var hemma ca. kl 23, bar in allt, och somnade nästan direkt på min heltäckningsmatta. 
 
Lördag:
Montering av alla möbler, lång promenad i området. Lugn dag.
 
Söndag:
Åkte till Salem Baptist Church of Chicago. Träffade många vänner och fick vara med om en riktigt bra gudstjänst. 
Insikter från denna Gudstjänst kommer kanske i ett senare inlägg.
 
Efter det, mat med "föräldrarna" och lite mathandling innan vi åkte till min lägenhet. De tyckte jag fått det fint, och var glada att jag trivdes! 
Senare på kvällen hade jag bjudit in mina norska vänner på kvällsmat. Det blev thé med vanliga mackor (Inte amerikanska sandwiches). Jag tror vi alla hade längtat lite efter vanlig enkel kvällsmat :) 
De tog med sig en vän, Liz. Vi åt och satt och pratade en god stund, och det var trevligt och väldigt skönt att få prata svenska! 
 
Idag är det måndag. Jag är snart påväg till New student orientation. Det börjar lite lugnt idag med olika aktiviteter, typ om man vill åka med någon och handla kan man göra det, och liknande. 
 
det var i korthet det mesta.
 
Jag har inte berättat om:
När jag konfronterades av en svart man som hatade den vite mannen.
När vi sent på kvällen via felinslag på gps hamnade mitt i ghettot med gäng och prostituerade. 
Blev frågad om det var ett gemensamt bankkonto för mig och Lyndell jag ville öppna...
Montering av ikeamöbler. 
Den dyraste maten jag beställt hittills... fast jag trodde det var den billigaste...
 
Det händer saker hela tiden, och jag ska försöka hålla er uppdaterade :)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Underbara du, kommer följa dig med glädje!! Låter verkligen som att du hamnat rätt!! All kärlek fina Thomas!! //Kram Lotta

2012-08-20 @ 17:07:31
Postat av: Linnea

Skriv meeer Thomas! Jag vill läsa meer! Jag vill veta allt du gör å hur du mår :) Kram kraam

2012-08-20 @ 18:13:59
Postat av: Iris

Hej Tomas! Kul att träffa dig på Hönö sist och kul att läsa om dina äventyr i stora landet långt borta =) Hoppas tiden där får bli den bästa någonsin. Lycka till med allt och Guds välsignelse!

2012-08-20 @ 18:18:03
Postat av: Anonym

Thomas vi önskar dig allt gott och kommer att följa dig så mycket vi kan. Du finns i våra böner dagligen. Många kramar från Eva o Lennart

2012-08-20 @ 22:23:25
Postat av: mamma

Såg idag en resväska med inbyggd våg....en sån kan du önska dig! Älskar dig!

2012-08-20 @ 22:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0