Alla borde ha ett skönt ställe...

...på jorden! 
 
Jag befinner mig på ett av mina sköna ställen! 
 
Familjens sommarstuga i Dalsland. Känslan av att komma hit, se miljön, känna dofterna, det är priceless! 
 
Jag har alltså minisemester. Det är så värdefullt. 
När jag väl kopplar bort jobb och måsten, kommer så många tankar och fyller tomrummet som blir när allt annat tystnar! 
 
Och när alla måsten och ljud som vanligtvis finns runtom tystnar kommer ju tankar som vanligtvis inte tänks, eller som blir bortknuffade av andra "viktigare" tankar! 
 
Men vilken betydelse har dessa tankar som då får möjlighet att tänkas, och hur hanterar jag dem, och hur definierar de mig som person? Här kommer lite av det jag tänkt kring detta! 
 
Vem är jag när jag är helt själv?
 
Vilka tankar och känslor fyller mig? 
 
Vågar jag vara helt med jag själv? 
 
Vet jag vem jag själv är?
 
Kan jag hantera alla mina tankar till min fördel,
kan jag möta mina svåra/utmanande/jobbiga tankar och bygga ett starkt och fantastiskt liv genom dem?
 
(Eller drar jag mig för att stänga av tv/mobil/radio, sociala samanhang, Facebook, fika på stan osv, för att vara ensam ibland, helt tyst ibland? Blockar jag de tunga tankarna och sätter på skygglappar?) 
 
Om jag inte vet vem jag är, kan jag knappast vara 100% trygg och harmonisk när jag är helt själv. 
Tanken är ju att när jag är helt själv med mina egna tankar, men inte vet vem jag är, då är jag ju helt i händerna på en främling. Faktiskt! Jag blir en främling för mig själv! Och vem kan slappna av då? Blir jag en trygg människa?
 
Jag vill vara en trygg människa. Jag väljer ofta att "ta tjuren vid hornen", med en enda utgångspunkt: 
Jag vet att det jag får med mig genom denna resan kommer, på ett eller alla sätt göra mig till en tryggare och erfaren människa! 
 
När du nu läst såhär långt, gör mig en tjänst:
Byt ut "jag" i hela texten mot ditt namn, och läs igen! 
 
Jag tror att många behöver lära sig hantera alla tankar i huvudet. Med tiden blir vi bättre på att sortera dem, hantera dem och dra ut allt gott ur dem! 
 
Någon säger: Det, Thomas, är lättare sagt än gjort. 
Jag säger: Vem har sagt att något är lätt? Det enda jag vet är att det är värt :)
 
En god vän till mig, Lotta Wiström, säger ungefär såhär: Som du beter dig, när ingen ser dig, är ditt rätta jag!
Jag tycker det stämmer och att det är värt en stund av ditt liv att fundera kring! 
 
Ha det gott alla! 
Se till att ha en fantastisk sommar! 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kicki

Thomas Thomas Thomas, jag skulle göra mycket för att ta ifrån dig den livserfarenhet du fått.

Nu kan jag inte det ! Jag kan bara understryka att det du tänker känns så rätt. Vi gömmer oss bland allt som vi låtsas vara "måsten" jobb etc. Jag högaktar dig för alla välgångsönskningar du ger alla i din omgivning, jag vet att du,av erfarenhet som livet gett dig,verkligen menar det, det är inte bara klyschor (hur stavas det då?)

Jag vet också att det finns stunder då du funderar över varför det blev som det blev......Stunder då du inte är "den där goe glade Thomas" utan stunder då du "bara " är Thomas rätt och slätt. Tag vara på dom stunderna....det är dom stunderna som är livet och livet skall vi vara rädda om

Jag önskar dig all lycka framöver och jag inbillar mig (med min erfarenhet;) att det kommer att bli jättebra

Största Kramen Kicki

2012-07-04 @ 22:32:55
Postat av: Inger Eriksson

Thomas ! Du skriver så bra och du har fått uppleva
så mycket svårt.Det har gjort dig så stark.. Våga
också att vara svag.. Din framtid och min framtid
vet vi inget om den står i Guds händer.... Kram !

2012-07-05 @ 22:19:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0