....En lugnt dag...

Idag sitter jag hemma själv och ska skriva hemtentamen. Det går inte så bra...

Jag bytte pianolärare på högskolan i veckan, efter att ha blivit "kränkt" av den jag  hade. Han påstod att om inte jag tänkte mig dö i cancer innan jag är 29 år så skulle jag ha glädje av att fördjupa mig i annat än gospel-musik, vilket han tyckte inte alls stod lika högt som hans jazz.

Detta sa han till mig:
1. När jag spelade upp läxan för honom (som jag f.ö. kunde bra) sa han att det var det värsta han hört, och han skulle försöka att inte döma ut hela min musikalitet över det.

2. Han påstod att jag inte kunde kalla mig pianist, men kanske med övning i 10 elelr 15 år, så kanske...

3. Jag hade en teoretisk fråga, vilken han dissade med att "ja, man kanske inte kan skriva så, men du får ju inte vara korkad heller, det här fattar man att det ska vara på ett visst sätt". Vad e de för svar?

4. Han påstod att om jag inte dog i cancer innan jag fyllt 29 så skulle jag ha glädje av att vara jazz-pianist istället för gospel.

5. Jag går "bara" musiklärar-programmet, så jag skulle inte räkna med att de ansvariga för skolan skulle lyssna på mitt krav om att få byta lärare.

Efter denna lektion fylld av kränkningar gick jag till chefen och fick med en gång byta lärare.


Idag ringde jag upp min förra lärare och frågade ut hur han tänkte egentligen.

Detta fick jag som svar:

"Jag är ledsen om du tog illa vid dig, det var inte meningen. I min familj och i mitt liv är cancer något vardagligt och det jag sa var ju bara ett skämt!"

- Du kanske borde sluta skämta om sådana saker, det är inte så pedagogiskt. Jag som elev kan ta mycket illa vid mig, sa jag.

"Näääe jag kommer inte sluta skämta eller så, men jag kan ju höja åldern på döden om det skulle vara så att någon tar illa vid sig,  men det gäller ju att vara realist oxå,  men du är väl för ung för att förstå det."

Här tappade jag lusten att prata vidare och sa att han nog skulle ta sig en rejäl funderare på hur han var mot och med sina elever.

Seriöst, hur tänkre man?? Nu får jag lämna det bakom mig, trodde aldrig jag skulle få användning av modeordet "kränkt" men det fick jag......


Här är en serie om kränkt-het.


Kommentarer
Postat av: Hanna

varför vill man skämta om canser om det är något "vardagligt" för han och hans familj???



störd snubbe!

2008-11-20 @ 15:59:17
Postat av: Hanna

varför vill man skämta om canser om det är något "vardagligt" för han och hans familj???



störd snubbe!

2008-11-20 @ 16:00:06
Postat av: mamma

Bra Thomas!!!! Du betalar dyrt för din utbildning,då ska du kunna förvänta dig att den sköts proffsigt!! Helt rätt att du gick till chefen och bytte!!!!!!! Den läraren borde nog egentligen få sluta om det skulle bli känt vad han sagt.

2008-11-20 @ 19:36:05
Postat av: Annika Norén

Det är ju inte klokt. Har aldrig hört något liknande. Bra att du tog tag i det direkt och fick bytt lärare. Kan man inte anmäla honom för det han sa tro?

Sedan att bara säga en sådan sak som att cancer är vardagligt. Då är man ute på djupt vatten. Skulle vilja påstå att han inte har en susning om vad cancer innebär så som han uttryckt sig.

Än en gång bra gjort och stort lycka till med din utbildnig. Du är en suveränt duktig musiker och pianist!!

2008-11-20 @ 20:05:20
Postat av: Elisabeth

Jag håller med Annika här! Bra att du sa ifrån! Och han vet nog inte ett skvatt om cancer, och oavsett om det är något vardagligt för honom elle rinte så kan han itne räkna med att det är något vardaglit för alla. uuusch!!! Kämpa på! Bara musiklärare sa han va? Precis som han själv;) Det är itne så bara!!!



kram

2008-11-20 @ 22:57:02
URL: http://elisabethsimonsson.blogg.se/
Postat av: Hanna Andersson

Kan bara hålla med Bettan. Har träffat på bittra lärare som "bara" blev, ja just det lärare. De förstår inte bättre helt enkelt eftersom att de själva oftas gått en musikerutbildning utan någon slags inslag av pedagogik och metodik om de själva inte väljer till det.

Jag kan ju då säga att lärarutbildningen kräver långt mer eftertanke och reflektioner i den pedagogiska processen så det är inte en "bara"-utbildning.

Bra att du sa till, det är det inte alla som vågar!!! Heja!

2008-11-21 @ 01:39:58
URL: http://theoneandonlyhanna.blogg.se/
Postat av: David S

Bra gjort brorsan. Hoppas det blir bättre nu med den nya läraren.

2008-11-21 @ 14:44:13
Postat av: Niklas aka Läraren

Asså det var ju bara på skämt det jag sa.

Åldern på döden ligger nu på 30 .

2008-11-21 @ 23:00:37
Postat av: Bror Stefan

Undrar vem som är den största oeftertänksamme idioetn av din förre lärare, eller han som kommenterat min blogg xD



Jag förlät honom btw för hans ofurnuftiga uttalande och gav honom lite råd.

2008-12-01 @ 11:40:18
URL: http://simonsson7.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0