Har du tänkt på hur dina ord berör?

Ord berör. Pennan är mäktigare än svärdet. Skiljs aldrig som ovänner.
 
Det finns många kloka citat om hur viktigt det är med de ord vi väljer när vi pratar med våra nära och kära, våra vänner och dem vi möter kanske bara en gång i hela livet.
 
Jag tänker speciellt på några få ord Madelene sa till mig en gång.
Vi pratade om en arbetskamrats pappa som gått bort hastigt i sömnen, en brusten aorta eller liknande. 
Sällan pratade vi om döden, men jag ville verkligen att Madelene skulle veta vad jag ville om jag skulle dö hastigt.
 
"Lova mig att du fortsätter leva, lova att du hittar någon att dela ditt liv med. Lova att leva!". Det sa jag till henne. Och såhär i efterhand så förstår jag att det är ganska stort att lova detta. Det är inga lätta grejer att lova den man älskar mest av allt att hitta en ny om det otänkbara inträffar..
 
Vad jag minns fick jag inget tydligt svar på detta från Madelene...hon började gråta. Hon blev alltid väldigt känslosam när vi pratade om döden, eller faser i livet som innebar seperation av olika slag. 
 
Hon höll om mig hårdare där vi låg i sängen, med tårar i ögonen och gråt i rösten sa hon:
Om jag dör, så får du lova att inte träffa någon annan. 
 
Det är så mycket Madelene i de orden, en sådan djup kärlek, så mycket kärlek att det räcker mellan liv och död. 
 
Jag brukar säga att de orden var sagda med så mycket kärlek. Och de är de! 
Men det är också ord som jag hört och som gått in i hjärtat på mig.
Sviker jag Madelene om jag låter någon ny komma in i mitt liv?
Såklart gör jag inte det. Men orden finns kvar. Även om orden är sagda med en kärlek som skulle räcka till solen och tillbaka, så är jag berörd av dem! 
 
Min tanke är denna: 
Välj dina ord noga! 
Släpp människor fria, hjälp människor leva sitt bästa liv!
Orden du väljer gäller lika mycket efter du är död som när du levde. 
Vissa ord faller i glömska, vissa ord kommer dina nära och kära att komma ihåg resten av deras liv.
Kanske kommer dina ord föras vidare från generation till generation. 
 
Madelenes ord kommer följa med mig resten av mitt liv. Även om jag inte kommer följa det som på ytan verkar som en önskan, så kommer de orden för mig representera en del av den Madelene som jag älskar. 
 
Men på grund av de orden får jag brottas en extra match. 
 
Välj dina ord. Släpp människor fria. 
 
"Om du irriterar dig på ting som är små, då är du väl inte större än så". 
 
Släpp människor fria, och få en skön frihet på köpet. 
 
Du är fantastisk!
 
//thomas

Kommentarer
Postat av: Gittan Roos

Det är tänkvärda ord Thomas, är glad för att jag fick läsa det. Plockade upp det från Andreas.
Har du sparat ner din blogg så jag kan fortsätta följa dig. Stor kram och lycka till med ALLT du tar dig för.

2012-08-31 @ 08:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0